Jobb efter universitetsexamen

Högskoleverkets rapport om hur väl de examinerade studenterna lyckas etablera sig på arbetsmarknaden blev förstasidesnyhet i de stora dagstidningarna igår. Stockholms universitet kom väl ut och det är ju glädjande. Jag tycker dock vi ska vara försiktiga med att slå oss för bröstet. Vår och andra stockholmshögskolors topplaceringar hänger säkert samman med den större tillgången på jobb i stockholmsregionen. Vi har gjort en egen undersökning av hur våra examinerade etablerat sig på arbetsmarknaden. Den kommer ut på nätet inom kort och ska presenteras för universitetsstyrelsen i november. Det är mycket intressant läsning och visar på stora skillnader mellan ämnesområden. Vi kan inte alls slå oss till ro med resultatet från Högskoleverkets rapport utan behöver intensifiera vårt arbete med karriärvägledning, praktikplatser och examensarbeten hos potentiella arbetsgivare.

One thought on “Jobb efter universitetsexamen

  1. Elias Schwieler

    För mig som har anställningsbarhet som fokusområde i mitt arbete som universitetspedagogisk utvecklare vid UPC är det roligt och intressant att denna fråga lyfts fram både i media och i Rektors blogg. Jag håller med om att vi inte ska slå oss för bröstet – det finns mycket som vi kan och bör arbeta med när det gäller anställningsbarhet och etableringsgrad.

    Jag vill hänvisa till en rapport gjord av SFS, TCO och Lärarförbundet med titeln Jakten på anställningsbarhet – om mötet mellan student och arbetsgivare (2007-08-28), http://www.sfs.se/assets/jakten_pa_anstallningsbarhet.pdf som är en av de intressantatste och mest relevanta inlägg jag har hört i frågan. Jag vill gärna citera ett av de råd som rapporten ger till universitet och högskolor och som jag själv har poängterat i min UPC-rapport (http://www.upc.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=5916) om anställningsbarhet: ”Var uthållig i det högskolorna traditionellt är bra på: de klassiska bildningsidealen – dessa är nyckeln till långsiktig anställningsbarhet för studenterna” (s. 13). För ett universitet som ger så många enstaka kurser som Stockholms universitet är det rådet något vi bör ta vara på och ha i åtanke när vi planerar våra utbildningar.

Kommentera

