Utländska studenter

Högskoleverket har presenterat siffror på andel utländska studenter vid svenska lärosäten. Stockholms universitet har 4.9% och riket som helhet 7.3%. Jag tycker vi ligger för lågt och skulle gärna se fler utländska studenter vid Stockholms universitet. Det ingår också i vår verksamhetsplan, att vi ska öka andelen inresande och utresande studenter. Det är stor variation mellan institutionerna, och flera har redan ett omfattande studentutbyte, men det bör finnas möjlighet att öka studentutbytet vid många institutioner.

3 thoughts on “Utländska studenter

  1. Ulf Nyman

    Har länge funderat på om samordning av utbytesplatser på fakultetsnivå, istället för på institutionsnivå, skulle vara en dellösning på problemet. Många utländska lärosäten har andra gränser för ämnesindelning än SU och många studenter vill/kan inte läsa samma ämne en hel termin eller ett helt år. Min erfarenhet säger också att många institutioner dessutom är för små för att orka ta tag i detta arbete på ett bra sätt.

    /Ulf

  2. Christina Grefveberg

    Jag håller med Ulf. Tror också att på institutioner som inte har en självklar internationell anknytning och inte har upparbetade rutiner, blir administrationen övermäktig. (Trots stöd från centralt håll.) Men framförallt: Om jag var student som skulle resa utomlands för en termins utbyte, vad är det som lockar? Ämnet kanske jag redan har massa kunskaper i och därför tillför inte utbildningen i ämnet så mycket, utan jag åker för nyfikenheten på annat land, annan kultur, språket, andra ämnen och annan miljö med mera. Med vårt SU-decentraliserade system blir det besvärligt att vandra mellan olika ämnen/kurser=institutioner (här är vår organisation lite stelbent). Sen handlar det säkert mycket om: Vad kan jag tillgodoräkna mig i min examen/utbildning? Är det klart och uttalat innan jag ger mig iväg/kommer hit?
    /Christina

  3. Från Gunnar Arrhed, Studentavdelningen

    Här kommer svar från Studentavdelningen till Balkis Aghali och frågan:
    ”Hej!
    Jag heter Balkis, jag har kandidatexamen med engelska som huvudämne från
    Irak, Bagdad universitet, college of Languages.

    Jag vill gå vidare med min studies och läsa magisterkurs men jag jobbar på
    dagen och gärna om det finns en kurs på kväll eller på distans.”
    SVAR: Hej. Magisterkurser i Engelska hittar du bl.a. på http://sisu.it.su.se/info/index/EN40H7. Kontakta gärna studievägledare vid institutionen först för att kolla t.ex. din behörighet och undervisningstider. Epost: Mymsan.Gallen@English.su.se

    Sista ansökningsdag inför HT08 är 18/4 (OBS! Förlängt)

Kommentera

