Lärarutbildningsnämnden

Enligt Högskolelagen och Högskoleförordningen ska universitetet ha ett särskilt organ ”med ansvar för lärarutbildning och för forskning som knyter an till sådan utbildning” samt ”för sådan utbildning på forskarnivå som knyter an till lärarutbildningen”. Fakultetsnämnderna ska samtidigt ”ansvara för forskning och utbildning på forskarnivå” samt ”för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, om inte universitetet eller högskolan inrättar särskilda organ för utbildning på dessa nivåer” (HL 2 kap. § 5a). Det är uppenbart att detta regelverk medför problem. Det föreskriver ett dubbelkommando som lett till konflikter och oklar styrning på många lärosäten, i förlängningen en sämre utbildning. Det är hög tid att regeringen rensar i detta lappverk.

Vi har funderat mycket på hur vi ska hantera styrningen av lärarutbildningen på Stockholms universitet. Grundtanken är att fakultetsnämnderna och det särskilda organet ska samarbeta och att ledamöterna ska känna förtroende för varandra. Instruktionen till Lärarutbildningsnämnden som är det särskilda organet är kortfattad och innehåller i princip det som står i det statliga regelverket. Dekanerna och Lärarutbildningsnämndens ordförande har istället gjort en förhållandevis detaljerad överenskommelse om hur samarbetet ska fungera. Jag räknar också med att de av fakultetsnämnderna valda ledamöterna i Lärarutbildningsnämnden upprätthåller en kontinuerlig dialog med respektive fakultetsnämnd.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s