Lärarutbildningen

Lärarutbildningen har varit särskilt uppmärksammad den gångna veckan. I tisdags kom Högskoleverkets uppföljning av tidigare utvärdering (se blogg 8 april). I går hade vi en hearing i Aula Magna om lärarutbildningen (se aktuella notiser). I onsdags uppträdde regeringens utredare Sigbrit Franke på SUHFs förbundsförsamling och berättade om sitt kommande förslag till reformering av lärarutbildningen. Det ska lämnas 15 november men Sigbrit Franke gav redan nu besked på ett antal punkter. Lärarexamen delas upp på flera med inriktning på undervisning för olika åldrar. Lärosätena måste alltså förvärva examensrätt för varje åldersnivå för vilken man önskar utfärda examen. Det handlar sannolikt om fyra nivåer. Det motsvarar den differentiering av lärarutbildningen som vi planerar på Stockholms universitet. Lärarutbildningen ska bli en akademisk utbildning. Kraven på forskningsanknytning och disputerade lärare i lärarutbildningen ska öka. Det allmänna utbildningsområdet ska avskaffas och ersättas av ett kortare utbildningsvetenskapligt kärnområde. Ämneskunskaperna ska tillmätas ökad vikt. Detaljregleringen i högskoleförordningen ska minska och kravet på ett särskilt organ ska avskaffas. Jag hälsar dessa besked med tillfredsställelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s