Denna blogg

Idag är denna blogg 3 år. Jag har skrivit drygt 400 inlägg. Syftet har varit att informera om aktuella frågor och händelser där rektor är inblandad. Det har inte känts betungande att skriva inläggen och jag har också fått mycket positiva kommentarer, huvudsakligen muntligen, inte mycket på själva bloggen. Jag vet att det är många som läser men det skulle vara roligt att veta till exempel hur många prefekter och föreståndare vid våra institutioner och institut som läser bloggen; de prefekter, föreståndare och ledande befattningshavare vid universitetet som läst detta kan väl ge mig en bekräftelse med en kommentar eller per e-post.

10 thoughts on “Denna blogg

  1. Ewa Gustafsson

    Bäste Rektor!
    Ni kommer att bli förvånad men det är inte bara prefekter, föreståndare och andra
    representanter för ledande befattningar som läser Er blogg.
    Jag, en vanlig administratör är en trogen besökare av Er sida. Jag läser den regelbundet,
    Och på så sätt är uppdaterad med universitetets verksamhet, förväntade innovationer,
    förändringar och inte minst Era intressanta rapporter från resor och andra förehavande.

    Sommarhälsning från
    Ewa Gustafsson.

  2. Pia B. Fürstenbach

    Går in och söker på din blogg i princip dagligen. Artiklar om forskning/forskningspolitik diskuterar FS på sina måndagsmöten t.ex.

    Rektor vid Köpenhamns universitet har länk till din blogg.
    Vänliga hälsningar
    Pia

  3. Johannes Lundberg

    Kåre! Inte bara personal vid SU läser bloggen regelbundet, utan också gamla doktorander såsom undertecknad! Även om det geografiska avståndet mellan våra arbetsplatser numera är rätt kort, och jag dessutom nuförtiden bor i Stockholm, så blir det allt för sällan vi råkas, men din blogg är i alla fall ett litet sätt att hålla mig uppdaterad! Somriga hälsningar, Johannes

  4. Åse Innes-Ker

    När jag hörde att rektorn på Stockholms universitet hade en blogg, när jag var på ett möte på samhällsvetenskapliga fakulteten här i Lund (där jag arbetar som biträdande lektor) så måste jag helt enkelt titta upp den. Den är numera en permanent flik i mitt fire-fox set-up. Måste kolla konkurrensen😉

  5. Mats Widgren

    När jag var prefekt använde jag flitigt rektorsbloggen som kanske den viktigaste spaningen i forskningspolitik och utbildningspolitik, men också för framförhållning i frågor som overheadkostnader från forskningsråden eller andra mer jordnära saker som kräver förhållningssätt från en prefekt. Nu läser jag de inte lika ofta, men den är fortfarande ett viktigt informationsorgan. När jag var i Toulouse fick jag uppleva hur rektorn via hemsidan kommunicerade med sina undersåtar i en ”Communiqué de la Présidence de l’Université”. Inte lika effektivt. Se http://blogs.su.se/widgren/widgren-pVTQsuqy

  6. Åke Bergman

    Jag läser det du skriver med intresse, Kåre. Bloggen är viktig för att se vad som händer inom universitetet men kanske mest för hur du reagerar på olika utspel och händelser utifrån. Bloggen är ett bra hjälpmedels för mig som prefekt i informationsspridningen inom den egna institutionen.

  7. Mikael Knutsson

    Jag läser din blogg regelbundet och jag vet också att den är mycket uppskattad.
    Bästa hälsningar//Mikael

  8. Thomas Elmqvist

    Tack Kåre att du tar dig tid att skriva dessa, som bitr prefekt läser jag regelbundet och tycker att de är en viktig källa till information

  9. Karin Andrée-Heissenberger

    Jag läser din blogg regelbundet och tycker att den är en utmärkt och snabb källa till information i vissa frågor. Jag ser den också som ett effektivt sätt att sprida ledningens policy till alla medarbetare. Sen är det lite kul också att ibland få lite inside information från annars inofficiella sammanhang. Fortsätt att blogga!
    Karin Andrée-Heissenberger

Kommentera

