Självständiga lärosäten

Så har då Daniel Tarschys autonomiutredning presenterats. Mycket av innehållet har utredaren målat upp i förväg så det är inga stora överraskningar. Sammanfattningen ger en snabb och bra överblick av innehållet så jag bryr mig inte om att rekapitulera det här. Daniel Tarschys skriver själv att utredningen ska betraktas som ett ramförslag snarare än ett detaljerat förslag. Jag tycker dock att det förefaller vara ett mycket genomarbetat och genomtänkt förslag. Det innebär om det skulle genomföras en betydligt ökad autonomi samtidigt som ett rimligt statligt inflytande behålls, en i många avseenden efterlängtad avreglering och minskad detaljstyrning, och en intressant lösning på problemet med beskattningen av anslagen via Akademiska Hus. Att överföra ägandet och därmed inflytandet över Akademiska Hus hyressättning och vinstdisposition till lärosätena är inte mer än rimligt, men finansdepartementet och näringsdepartementet kommer antagligen att sätta sig på tvären. Beträffande befattningsstrukturen förespråkar autonomiutredningen en långtgående frihet för lärosätena på tvärs med befattningsutredningens förslag till detaljerad reglering. Det blir säkert debatt om detta. Nu kommer autonomiutredningen på remiss och under nästa år får vi se hur mycket som går igenom när regeringen lägger sin utlovade högskoleproposition.

One thought on “Självständiga lärosäten

  1. N.Röhr

    Den här utredningen tror jag kommer som den efterlängtade länk till framtiden vi behöver i detta politiska och ekonomiska läge. Den är mycket bra utformad vad gäller både det centrala elementet autonomi och rent författningsmässigt. Jag brukar blogga på feminitik.se och fick för en tid sedan en förfrågan om kvinnors kvotering till styrelser och utarbetade en vision som bygger på att det inte är en reell növändighet eftersom framtidens styrelser komer att samarbeta med professionen och att det skulle bli en nödvändighet garneterad av en fusion mellan näringsliv och vetenskapen via nya plattformar. Jag ser här fröet till min vision.!
    Vad som är profesionell styrning av ett universitet och vad som kan tänkas ge bästa resultat på alla nivåer (studiemässigt,ekonomiskt,vetenskaligt) etc måste ses med nya förvaltningsmässiga glasögon vilket jag tycker Daniel Tarshys har gjort med stor nogrannhet och detaljrikedom.Ökad autonomi innebär ökad livskraft och vitalitet som skappas i i det positiva utrymme som denna anbefaller vad gäller innovativt tänkande och strategiska satsningar. Det vi måste dra lärdom av i dagens krisamhälle är att framgång kan mätas på olika sätt och att det är ett iökat eget ansvarstagande (både individuellt och kollektivt) i förhållande till medbestämmande som kraft kan bibringas till ett instituionellt sytem som anars hotas att stagnera i sin livskraft. För det var väl fler Nobelpristagare Vi önskade och inte enbart iKEMI? Differansen är med andra ord skillnaden mellan att bringa rikedom och att bringa stagnation dvs att vitalisera universitet på flera nivåer med en rikedom som gagnar alla.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s