Året som gått

Jag tar helgledigt nu, men autonomiutredningen och lärarutbildningsutredningen får följa med i portföljen för läsning under mellandagarna. Tunga frågor och viktiga aktiviteter under året som gått har i mitt perspektiv varit lärarutbildningen, forskningspropositionen och institutionsbesöken. Sedan 1 januari i år har vi ansvaret för lärarutbildningen i Stockholm. Jag träffar många utanför universitetet som frågar, hur går det med lärarutbildningen? Mitt svar är att det går bra och det finns ett positivt engagemang för arbetet med att utveckla lärarutbildningen, men mycket arbete återstår. Institutionsbesöken är viktiga för att jag ska få en bra uppfattning om kärnverksamhetens villkor. Det är lätt att i en stor organisation få alltför mycket av ett helikopterperspektiv. Forskningspropositionen är naturligtvis årets stora händelse inom sektorn högre utbildning och forskning, och den har jag kommenterat flera gånger (t ex 23/10 och 27/10), så det ska jag inte tjata mer om nu. Istället önskar jag alla medarbetare och läsare God Jul och Gott Nytt År!

Kommentera

