Grundutbildningsanslaget

Dagens Nyheter skrev igår om det urholkade grundutbildningsanslaget och den låga studentpengen (ersättningen per student) som leder till allt färre undervisningstimmar. Högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg svarar idag i DN att lärosätena kan spara mer på administration och lokaler och att en kvalitetspremie ska införas. Det är inga övertygande lösningar. Både den nuvarande och den föregående regeringen har hittills visat ett mycket litet intresse för problemet med den urholkade studentpengen. Beskrivningen i DN-artikeln är faktiskt korrekt. Socialdemokraterna har också reagerat på DN-artikeln och gått ut med ett pressmeddelande om att man vill höja studentpengen. Det är bra att man äntligen ändrat ståndpunkt i denna fråga. Hittills har socialdemokraterna precis som den nuvarande regeringen deklarerat att en höjning av studentpengen inte är aktuell.

Annonser

One thought on “Grundutbildningsanslaget

  1. N.RÖHR

    Tänk det var mycket jag borde studerat om universitetsförvaltningen och dess funktion innan jag avgav löfte om återupptagana studier!
    Men personligen jag har hittat en egen väg ur dilemmat.. Förutom en ny förvaltningsetik och fysisk uppbyggnad och indelning av densamma så måste man väl kunna förhandla fram nya avtal där anslagen kan beräknas efter verkliga kapacitetsindex inte fiktiva som marknaden skapat som referensmallar om jag förstode det rätt. Effektivitet är ju ett mångdimensionellt mått och vad jag indirekt förstått av debatt både här och i Gaudemaus vill studenterna ha mer än en hårt frampressad examen. De vill ha innhåll,dynamik,kommunikation och gemenskap -inte enbart en massa tentor och självstudier vars mått skapar ineffktivitet på längre sikt och även otrevnad på kortare sikt då positivt lärande skapas via gränsitt,dynamiskt utbyte och progressivt /innovativt tänkande. Det finns olika dimensioner av medvetande,lärande och kunnande och de går förlorade om det positiva utrymmet ”stryps”. Förstår inte riktigt hur de styrande tänker! det är ju framtidens kunskaper och sedemera löntagare som skall produceras-om man räknar ner allt -hur skall då effektiviteten öka.?Ett dagisbarn kan räkna ut att så inte är fallet!. Nej, det behövs ett nytt nationalekonomiskt tänkande på alla plan. Sedan undrar man vilken sorts kvalitet skall belönas?-Troligtvis inte pedagogisk,engagemang,gruppadynamikochkvalitativa inslag utan högre resultat på prov och fler som lyckats avsluta studierna i tid. Vilket i sig vore trevligt-men de vill ju också ha roliga och intressanta år att se tillbaka på eftersom studierna är en viktig länk i deras liv och som också på längre sikt skall generera både personliga vinster och samhällsvinster på olika plan och under livscykeln. Önskar jag hade en trollformermel! Nej nya kapacitetsbegrepp måste skapas och finns det inte reellt ekonomiskt utrymme så kan man inte använda det som en ursäkt för att dra ner på undervisningstimmar och kognitivt innehåll. Det är som att producera en vacker bil på utsidan-som saknar ratt.fotölj och backspegel på insidan-Vem vill åka i en sådan! Och vem vill köra den-om inga förbättringar snart sker!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s