Söktryck

Ansökningstrycket till Stockholms universitet har ökat med 10.6% vilket är glädjande. Det ligger nära riksgenomsnittet och är naturligtvis en följd av de bistra tiderna på arbetsmarknaden. Vi har också landets två mest eftersökta utbildningar, räknat i totalt antal sökande. Det är juristutbildningen med 5926 sökande följd av civilekonomutbildningen på andra plats. På tredje och fjärde plats kommer juristutbildningen vid Uppsala universitet och läkarutbildningen vid Karolinska institutet. Går man på antalet förstahandssökande blir rangordningen lite annorlunda, då toppar läkarutbildningen på Karolinska följd av juristutbildningen i Stockholm på andra plats samt ekonomie kandidatutbildningen vid Handelshögskolan och civilekonomutbildningen vid Stockholms universitet på tredje respektive fjärde plats. Tittar man på fristående kurser toppar två kurser i fotografi respektive bildbehandling vid Högskolan i Jönköping, enligt uppgift åtminstone delvis sammanhängande med att studenterna vid dessa kurser gratis förses med dyrbar programvara. Det är många som frågar vilken utbildning som har flest antal sökande per plats, men den frågan kan inte med säkerhet besvaras. Det är i alltför många fall inte fastställt hur många platser det blir på en viss utbildning.

17 thoughts on “Söktryck

  1. Mattias Karlsson

    Angående: ”enligt uppgift åtminstone delvis sammanhängande med att studenterna vid dessa kurser gratis förses med dyrbar programvara”.

    Detta är fel. Alla studenter i Sverige får kraftiga studentrabatter på programvaror. Inga studenter i Jönköping får något annorlunda eller gratis.

    Studenterna i Jönköping vägleds dock i sina rabattmöjligheter som ett sätt att stimulera användandet av yrkesmässiga verktyg.

    Framgången i Jönköping kommer från ett modernare sätt att nå ut till nya och äldre målgrupper. Främst inom visuell kommunikation som många kan, vill eller måste lära sig i vårt nya digitala samhälle.

    Vill man inte se varför Jönköping har lyckats så kommer man förlora. Vill man se så kan man det i sem.salarna i Aula Magna, 19 maj kl13:00. Arrangör Annika Hössjer.

    Mvh / Mattias , kursvansvarig Visuell kommunikation samt Digital bildbehandling, Högskolan i Jönköping.

  2. chr

    kanske är läge för källkritik från bäste herr rektorn. alla studenter har rätt till studentlicenser, dvs en rabatt på programvara.

    din slutsats är f ö ungefär lika klok som att säga att man söker socionomprogrammet för att man får ett bättre pris på officepaketet. för så är det ju.

  3. Poffe

    Jag har själv inte ansökt till kursen, är ännu inte behörigv då jag inte gått ut gymnasiet än, men jag har följt de lärarna som håller kurserna via deras hemsida väldigt länge, och jag tror att de som söker de kurserna inte gör det för att få saker GRATIS, utan för att få lära sig allt inom Bildbehandling utav några av Sveriges största proffs. Det är så jag skulle tänka om jag sökte kursen/erna.

  4. Christer

    Gratis programvara? Jag heter Christer Bruno-Lundh och har förutom mitt dagliga jobb som snickare på min lilla firma en ganska stor portion kreativitets lusta. Jag går just en av de fristående kurser du nämner i ditt inlägg. Vilken är den gratis programvaran du syftar på. Den har jag inte sett röken av i alla fall. Adobe har förmånlig student priser på sina program, men gratis kan man knappt kalla dem. De gör fortfarande ett stort hål i en students plånbok kan jag tänka mig. Att de är så populära skulle jag instället tippa på är att sättet som den drivs på passar så ypperligt för den sortens utbildning det är. Och just därför tror jag att den attraherar många fler än de som vanligtvis söker fristående kurser på universitet.

  5. Roger Madsen

    Jag tror faktiskt inte nån som gått bildbehandlingskursen på Jönköpings högskola har gjort det för att få köpa Photoshop billigare. Fotografering är större än aldrig förr. Det är anledningen till att det är många sökande. Studentrabatten gäller ju dessutom alla studenter, inte bara dom som läst bildbehandlingskursen. Skulle jag endast vilja komma över Photoshop lite billigare så skulle jag sökt en lättare kurs.

  6. Kenneth Lind

    Märkligt påstående i ditt inlägg – ”enligt uppgift åtminstone delvis sammanhängande med att studenterna vid dessa kurser gratis förses med dyrbar programvara.” – jag antar att du inte brytt dig om att kontrollera denna uppgift. Jag gick själv en av dessa utbildningar och fick själv betala för programvaran. Andra studerande jag pratat med på samma kurs fick även de själva betala för programvaran.
    Rekommenderar att du gör en faktakoll nästa gång innan du publicerar dina inlägg.

  7. Fredrik

    På basis av dina uppdrag och titel som rektor, hade jag förväntat mig att din blogg skulle ha ett högt mått av riktighet vad gäller sakfakta i din blogg. Eftersom du uppenbarligen är djupt okunnig om vilka förmåner som studerande vid fotokurser Högskolan i Jönköping åtnjuter, så tvingas jag revidera min uppfattning.
    Som skattebetalare och därmed den som betalar din lön anser jag det djupt olyckligt när du visar sån uppenbar inkompetens för ditt arbete!
    Alla studenter kan erhålla samma studentrabatt på olika programvaror och ingen får dessa gratis. Borde vara enkelt att läsa sig till med en normal begåvning i läsförståelse..

  8. David Lööw

    Jag heter David Lööw och arbetar som civilingenjör. På fritiden älskar jag fotografering och varje dag besöker jag moderskeppet för att ta del av dagens tips och utbildning i fotobehandling. Mattias och de andra på Moderskeppet är några av de mest pedagogiska lärare jag lyssnat till, och det är mig en sann drömföreställning när jag hörde att de nu kommer ge ut en gratis högskolekurs, som ges ut på distans, riktad till dem som vill bli bättre fotografer. Det finns inget argument till varför jag INTE ska söka denna kurs. Får man någon gratis programvara? Det hade jag ingen aning om.

  9. Thomas

    Jag har sökt denna kurs av fri vilja pga att jag gick kursen Digital bildbehandling förra året och var oerhört nöjd med den. Gratis programvara vill jag också ha! Men ack, den kostade lite drygt 2500:-? Det har dock inget med Moderskeppet att göra, det är Adobe som har studentpriser, precis som många andra mjukvaruproducenter.
    Jag är väldigt intresserad av fotografi och vill bli bättre på det. Denna kursen verkar ge mej det jag behöver! Nog sagt.

    Mutad? Nej. Omutbar? Nej!😉

    Thomas

  10. Martin Larsson

    ”…..enligt uppgift åtminstone delvis sammanhängande med att studenterna vid dessa kurser gratis förses med dyrbar programvara.”

    Lögn. Inget annat. Rektor för ett stort Universitet (det största?) borde veta att kontrollera sina källor.

  11. Christina Andersson

    Hej!
    Fotograferar mycket som hobby och är väldigt intresserad av bilder som kommunikationsmedel, och gick på yrkesinriktad fotografiutbildning för 30 år sedan men har aldrig jobbat som fotograf, dock inom fotoindustrin, samt scannat bilder på ett arkiv.
    Jag går nu digital bild och är jättenöjd med kursen för jag får mer insikt och specialkunskaper om photoshop än vad jag har haft genom en tidigare kurs för 10 år sedan.
    Och skall jag återigen arbeta med bildbehandling är digitalbildkursen jätteviktig för mitt yrkeskunnande.
    Med tanke på att kursen i digital bild håller så hög kvalitet har jag även sökt till ”Fotografi – Visuell kommunikation” i höst. Jag hoppas att detta klargör den grund jag har för att gå på och söka dessa bägge kurser.
    Vad gäller programvaran är det studentrabatt som gäller liksom för alla andra studenter i Sverige. Däremot vet kanske inte alla studenter att de har rabatt på programvaran och utnyttjar därigenom inte sin möljighet till rabatt. Men även den utgift som kostnaden för programvaran utgör kan vara stor relativt inkomsten. Då kanske man väljer att klara sig med provtiden som är en månad för programvaran.
    Mvh
    Christina Andersson

  12. Sebastian Mild

    Det verkar vara något fel på din blogg. Det här är en kommentar till ditt inlägg ”Söktryck”, men det går inte att kommentera det inlägget så jag skriver här istället:
    Efter att ha fått en försmak av pedagogiken och upplägget av undervisningen på moderskeppet.se sökte jag till Digital Bildbehandling. Den kursen var otroligt bra, så när jag fick höra om den nya fotokursen var det ingen tvekan om att söka.

    Visst är det trevligt med billigare programvara, men det gäller ju som sagt alla sveriges studenter. Men? anledningen till att jag sökte är det extremt kunniga och engagerade lärargänget, bra och rolig undervisning och mina positiva erfarenheter från Digital Bildbehandling, en i mina ögon perfekt distanskurs!

  13. David

    Jag tycker det är extremt svagt att dig att göra ett dylikt påhopp
    ”Tittar man på fristående kurser toppar två kurser i fotografi respektive bildbehandling vid Högskolan i Jönköping, enligt uppgift åtminstone delvis sammanhängande med att studenterna vid dessa kurser gratis förses med dyrbar programvara.

    För att sedan inte underbygga din anklagelse över huvudtaget. Att sedan stänga kommentarsfältet i din blogg för just detta inlägget??? hur tänkte du?
    Jag kan av erfarenhet säga att Mattias och co är en av de bästa Lärarna jag haft och då har jag studerat vid flera universitet. ex sthlm, hlk och ihh i jönköping samt 3st utomlands.

    skärpning Kåre! se om ditt eget hus innan du börjar slänga anklagelser runt om i luften.

    /David

  14. Thomas

    Öppna kommentarer på ditt tidigare inlägg!
    Tror att du har många som vill ge dig en kommentar på ditt inlägg.

    Själv så köpte jag på Umeå Universitet den gratis dyrbara programvaran för 6100:-”
    Som akademiker så ska man väl bara röra sig med fakta/vetenskap?
    /Thomas

  15. Tomas Johansson

    Vad är det för dyr programvara man kan få gratis? Låter väldigt intressant. Det verkar vara fel på den andra tråden eftersom man inte kan kommentera. Det är svårt det här med datorer och kommunikation. Det blir ju så lätt fel. Eller hur!

  16. Fredrik

    Kanske är dags för botanikern att kliva av som rektor och istället ta och påta lite i rabatten. Jag köpte tyvärr min Photoshop licens innan jag började studera. Mutor har inte jag fått några… Dags att lämna in din avskedsansökan…

Kommentera

