Bloggkommentarer

Min uppgift i gårdagens blogg om gratis programvara vid två fristående kurser i Jönköping har orsakat en flod av bloggkommentarer. Jag ber de som tagit illa upp av mitt inlägg om ursäkt och beklagar om uppgiften om gratis programvara är felaktig. Jag har fått den av en student (vars namn jag inte tänker uppge). Om det nu skulle finnas gratis programvara eller annat material som sammanhänger med en kurs så har jag dock svårt att se varför det skulle uppfattas som en muta. Det vore väl alldeles utmärkt om studenterna slapp betala för dyrbart kursmaterial. Flera kommentatorer är upprörda över att deras inlägg inte publiceras omedelbart. Det beror på att de måste godkännas av mig först. Jag får ett automatiskt e-postmeddelande om inkommet inlägg så fort det kommit in. Jag kollar i regel e-posten varje dag och godkänner kommentarerna så fort jag sett dem. Denna rutin är ingen censurfunktion utan en säkerhetsfunktion för att jag ska kunna stoppa eventuellt stötande eller direkt olämpligt material. Detta har dock aldrig inträffat. Jag lägger ut alla inkomna kommentarer, med något enstaka undantag där den som skrivit kommentaren tagit upp något helt annat ämne eller ställt någon i sammanhanget helt irrelevant fråga. Dessa personer har, i den mån det gått att nå dem, fått svar direkt. Det finns 10 inkomna kommentarer till gårdagens blogg. Det är möjligt att flera försökt kommentera. Jag vet inte om det finns någon teknisk spärr mot fler kommentarer, men jag ska kontrollera det på måndag.

15 thoughts on “Bloggkommentarer

  1. Mimi Haptén

    Det där var ett extremt kaxigt uttalande som inte kunde vara längre från verkligheten!
    Anledningen till att Mattias kurser lockar är den enastående pedagogik han använder sig av, samt lättheten att tillägna sig materialet över internet. Det finns inte heller någon tidspress utan man kan lämna in uppgifter lite när man vill, bara man gör det inom ett år.
    Kurserna är i övrigt extremt välorganiserade med ping-pong som forum.
    Det kan tilläggas att jag inte ens har beställt någon prisreducerad programvara…

    Mvh
    Mimi Haptén
    Malmö

  2. Hilpi Östlund

    Bäste Kåre Brenner

    Att påstå att vi skulle få programvaran gratis är ju befängt. Det är ju helt upp till mjukvaruproducenten att bestämma villkoren för eventuella rabatter. I det här fallet var det Adobe som ställde upp med mycket förmånliga villkor för studenter, men kraven var noga specificerade och kontrollerades innan man fick köpa programmet till rabatterat pris.

    Detta var ju enkelt att kontrollera, så det förvånar mig att Du påstod något som Du enkelt kunde ha kontrollerat. Om man läser Din Blogg idag 1/5 så tar Du tillbaka påståendet och beklagar det.

    Tråkigt att någon överhuvudtaget har ljugit och på så sätt orsakat denna trista debatt och jag är förvånad över att Du har godtagit en students uppgift utan att kontrollera sanningshalten i dennes påstående innan Du gick ut med ett påstående i Din blogg.

    Mvh
    Hilpi Östlund

  3. Joacim

    Mot din anonyma källa, 1 person, står nu 275 personer som alla med eftertryck hävdar att det inte delas ut någon gratis programvara på kurserna på Högskolan i Jönköping. Det är dags att be några tusen foto- och bildbehandlingspassionerade personer om ursäkt, inklusive de som skapat dessa nydanande och hett eftertraktade kurser.

    I stället för att missunna Högskolan i Jönköping framgången borde SU, med dig i spetsen, lägga sin energi på att försöka förstå vad det är som lockar så många till deras kurser och fundera på om inte ni skulle och borde erbjuda något liknade.

  4. Ingemar Malmström

    Bra att du rättar till den felaktiga uppgiften om gratis programvara. Jag har tidigare gått den aktuella kursen i bildbehandling i och har nu sökt till höstens kurs i fotografi. Min anledning att gå den första kursen var att den fått så goda vitsord i fotokretsar. Att jag sen har sökt den andra kursen beror på att bildbehandlingskursen var mycket lärorik och dessutom lockade till att skaffa nya kunskaper inom området. Jag blev oerhört imponerad av pedagogiken i distansundervisningen över nätet. Det är något helt annat än vad som förekom under mina universitetsstudier på 70-talet. Kursens upplägg stimulerar till att söka kunskaper och utveckla färdigheter snarare än bara klara en tenta. Att sedan alla universitetsstuderande får en viss rabatt från Adobe gör inte saken sämre.

  5. Lensbabie

    Varför inte själv gå kusen för att se hur det i verkligheten fungerar och ta del av Mattias Karlssons otroliga pedagogik.

    Mvh Lensbabie

  6. David

    1. Bekvämt av dig att skylla på en ”hemlig” källa
    2. Kom in i matchen nu! att säga att det är gräns på kommentarerna är bara dålig censur av dig då du säkerligen fått massor av kritik.
    3. Du borde be Mattias och gänget om ursäkt då du förolämpat dem men också mig som student när du påstår att jag mutas och att de skulle muta! oförskämt Herr Rektor (för du är väl rektor?svårt att tro när man läser ett sådant inlägg!)

    Skärpning i fortsättningen!

  7. Petra Hall

    Kåre, detta är löjligt! Har du ingen känsla för faktakoll? Det är inga ”om” eller men angående kursmaterialet i Jönköpings kurs i bildbehandling. Eleverna där, liksom på Stockholms universitet, måste köpa programvarorna som alla andra. Detta borde du som rektor veta! Eller ännu hellre som styrelseledamot i SUHF och ledamot i Kungliga Vetenskapsakademien.

    Så jag tycker du ska ändra ditt inlägg till ATT det inte finns någon sanning bakom dina påståenden.

    Själv betalade jag närmare 8 tusen för min programvara. Gratis? Nä, inte direkt!!

  8. Mats

    Måste säga att det är märkligt av dig som rektor att utan granskning påstå att eleverna blir mutade.
    Mattias Karlsson och hans kolleger har gett mig ett tillfälle att gå denna underbara kurs i digitalbildbehandling. Jag vill rikta ett STORT TACK till dom och Jönköpings Högskola för det.
    Sen vill jag rikta ett STORT TACK till Adobe som låter oss elever köpa deras programvaror till ett mycket bra pris!
    Detta gäller vad jag förstår alla studenter som går på högskolor och universitet runt om i sverige.

  9. Nils fd student på en annan fotoutbildning

    Klart det påverkar om man ska plugga en fotoutbildning om man vet att man får en mycket stor rabatt på en väldigt dyr programvara. Tala nu om vad programvaran kostar normalt och vad studenterna fick för rabatt!!!

  10. Fredric

    För att reda ut detta en gång för alla. Nu väljer tillverkaren Adobe att ge en riktigt generös rabatt på programmen till ALLA studenter oavsett vad du studerar. Så gör även Microsoft. Jag fick erbjudande att köpa Office paketet för 500kr. Så anklaga inte utbildarna för att stå för ”mutan”.

    Alla som studerar har väl säkert ett Mecenat kort och vet vad det handlar om

  11. Sven

    Jag anser att datorprogram skall vara öppna och fria, och detta av exakt samma orsak som att politiken skall vara öppen för granskning. Lagar är på sätt o vis som datorkod, människor skall följa lagen, och datorer lyder koden, blint i datorernas fall. En skola som använder icke fria program är en omoralisk skola som mest sysslar med vad som närmast kan kalla indoktrinering. Alla kan inte granska och läsa datorkod, men säg mig, hur många läser propositioner, lagtexter och granskar politiker? Just det, alla behöver inte göra det, det räcker med att vissa kan göra det, precis som med granskningen av politiker. Finns inte källkoden tillgänglig för granskning, så är du utlämnad och kan bara lita på den som skrev den. Ungefär som en politiker som inte låter sig granskas av medborgare eller media och säger – lita på mig..

    När man talar om fri mjukvara så talar man om frihet, inte pris. Fritt som i yttrandefrihet, inte gratis öl. Friheten att använda, och att hjälpa dina vänner genom att ge dem kopior är de friheter som mest kommer på tal för normala användare. Friheten att kopiera till andra om du vill är viktig för datorprogram på en moralisk grund, så att du kan vara en god person inför dina vänner och leva ett rakryggat liv.

    Om du använder ett program som inte ger dig denna frihet, så riskerar du att när som helst hamna i ett moraliskt dilemma, när någon vän säger: Det där var ett trevligt program, kan jag få en kopia? I denna stund konfronteras du av två onda ting. Det ena är att ge din vän en kopia och därmed bli en lagbrytare som begår upphovsrättsintrång, det andra alternativet är att förneka din vän en kopia och därmed inte bryta mot programmets användarlicens. När du väl står i ett dilemma, så brukar man välja det minst onda alternativet, vilket är att ge din vän en kopia. Varför är då detta det minst onda av de två? Därför att det drabbar bara den som redan gjort något dåligt för samhället.

    Anta att din vän är en mycket god vän, en sådan som brukar hjälpa dig när du ber om det, sådana man själv brukar hjälpa om personen ber om det. Som kontrast till detta har du utvecklaren som medvetet attackerat den sociala solidariteten i din vänkrets genom sin licens som tar frihet ifrån dig och ställer dig i dilemmat gentemot andra i samhället. Så, om du är i dilemmat och inte kan komma ifrån att göra fel mot någon, gör det då mot utvecklaren. Men att välja det minst onda gör det inte gott. Det är aldrig en god handling att ingå ett avtal och sedan bryta det.

    Somliga avtal är per definition onda, och det är sådana som sätter dig i dilemmat. Så, om du ger din vän en kopia, då har du medverkat till en olovlig kopia vilket inte är bra. Din vän använder då ett program utan lov, vilket inte heller är bra. Vännen kanske inte skulle ha frågat och därmed satt dig i dilemmat? Men vad är det för ett samhälle, där folk inte skall kunna be sina vänner om hjälp?

    När man förstått och inser detta förhållande, så försöker man göra vad man kan för att inte sätta sig själv i den sitsen. Det finns två sätt att undvika detta, det ena är att inte ha vänner. Det är i effekt metoden som föreslås av programmakare som ger ut ofria program. Den andra vägen är att använda fria program. Om du använder fria program så kan du aldrig hamna i dilemmat – det är lösningen.

    Värna din frihet att kunna handla etiskt mot både dina vänner och andra i samhället. Ger man upp denna frihet så kommer man förr eller senare att göra fel. Givetvis kokar det ned till programutvecklarna som vill ta ifrån oss friheter, men alla som medverkar och använder ofria program gör sin del i att göra fel mot alla andra. Så primärt blir man ett av utvecklarens offer, men man gör sig också till gärningsman.

  12. Zeth G

    En rektor vid ett universitet ska inte kunna misskreditera ett annat lärosäte eller en viss kurs utan att ha bättre underlag. Ursäkten känns lite halvlam och borde också innehålla en reflektion om vad det är som faktiskt gör den aktuella kursen (och andra liknande) så oerhört mycket populärare än de flesta kurser vid Stockholms universitet. Flexibilitet för studenten, otroligt proffsigt producerat, en pedagogik som Lärarhögskolan bara kan drömma om osv.

  13. Eddie B

    Det här olyckliga blogginlägget har inneburit att 550 studenter berättat om varför de anmält sig till dessa kurser i Jönköping. http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2009/har-vi-mutad-dig-till-att-soka-vara-kurser/#comments Ingenstans läser jag att någon antyder något om mutor. Oavsett om en student ”anförtrott” sin rektor att eleverna mutats faller det på sin egen orimlighet. Det behövs ingen kontroll av fakta det räcker att tänka efter en kort stund så inser man det orimliga i påståendet.

  14. Peter

    Jag vill inte att du beklagar om det är så att uppgiften är felaktig, jag vill att du beklagar att du har publicerat felaktiga uppgifter. Det är stor skillnad!

    Varför inte ha lite självdistans och säga att det du skrev var felaktigt, och faktiskt ganska nedvärderande både mot HJ samt de sökande?

Kommentera

