Höstens utbildningar

Det händer inte så mycket på universitetet mitt i juli, förutom sommarkurser och så naturligtvis antagningsbeskeden till höstens utbildningar. Som rapporterats i media vid flera tillfällen (t ex i SvD) har söktrycket ökat och glädjande nog har Stockholms universitet möjlighet att ta emot många fler studenter jämfört med förra året. Ökningen är drygt 15% och mer än var tionde ny student i landet börjar på Stockholms universitet. De är alla varmt välkomna till höstens utbildningar.

Annonser

3 thoughts on “Höstens utbildningar

  1. Leif Järlebark

    Faktiskt är vi några tappra personer som håller SU:s verksamhet vid liv även under ”industrisemestern”, och jag vågar slå vad om att det forskas en hel del runtom på SU:s institutioner även mitt i juli. Men att det är mindre aktivitet är vi nog inte oense om. Däremot kan man fråga sig varför det är så, förutom det uppenbara att många har semester. Sjukvården är en annan verksamhet som är beroende av statliga anslag. Såvitt jag vet opereras det åtminstone på vissa sjukhus långt utanför kontorstid, även på natten, därför att salar och utrustning är alltför dyra för att bara ha stående. Kan vi på SU på något liknande sätt (inte operationsverksamhet…) nyttja våra resurser (kostnads-)effektivare, t ex så här års eller t o m tjäna pengar, denna nutida akademiska bristvara?

  2. Sven Persson

    Jag tycker att det är konstigt att inte SU, till skillnad från många andra universitet, har inrättat en Bologna-anpassad högskolepoäng som motsvarar 120 hp, två år. Om någon kunde svara på frågan varför SU, till skillnad från exempelvis, valt att avstå från möjligheten att ge högskoleexamina, vore jag ytterst tacksam.

  3. Studentavdelningen

    Stockholms universitet bestämde tidigt att när Bolognamodellen är slutgiltigt genomförd skall universitetet främst ge treåriga kandidatutbildningar på grundnivå, tvååriga masterutbildningar på avancerad nivå och fyraårig forskarutbildning på forskarnivå. Bakgrunden till ställningstagandet var en vilja att skapa ett system som hade tydliga nivåer i linje med Bolognaprocessen och som på bästa sätt tog till vara universitetets möjligheter att erbjuda utbildningar med en nära koppling till forskningen. Rektor har möjlighet att efter särskilt förslag från fakulteterna inrätta högskoleexamen för utbildningsprogram men någon sådan examen har ännu inte inrättats.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s