Fler utbildningsplatser

Regeringen släppte idag en budgetnyhet, en inte oväntad satsning på utbildning, bland annat 10000 nya platser inom högre utbildning. Stockholms universitet tilldelas 550 nya platser, men ersättningen per plats är låg och för vår del uträknad med hänsyn till vår stora andel studenter inom humaniora och samhällsvetenskap, det område inom vilket studentpengen som bekant är särskilt låg. Ersättningen varierar alltså med lärosäte. Utökningen är temporär och går till så att det s k takbeloppet höjs, för Stockholms universitet med knappt 40 mkr, under 2010 och 2011 varefter det återgår till dagens nivå 2012. Satsningen är en begriplig åtgärd i dessa tider av hög arbetslöshet samtidigt som jag är besviken på att den sedan många år önskade höjningen av den låga ersättningen per student fortfarande uteblir. Jag hälsade idag alla nya studenter välkomna i ett absolut fullsatt Aula Magna, vilket var fantastiskt, men kunde sålunda tyvärr inte utlova någon utökning av antalet undervisningstimmar.

5 thoughts on “Fler utbildningsplatser

  1. Veronica Flodin

    Hej Kåre!

    Det är som bekant terminsstart. Det var ju trevligt att det var fullt i Aula Magna. Men jag har som kursadministratör mött en mängd frustrerade/arga/gråtande/förtvivlade studenter. Det är faktiskt ditt fel som högsta ansvarig för lärarutbildningarna. Det handlar heller inte om ett par studenter utan om 100-talet studenter som är upprörda på ett eller annat sätt.

    Studenterna kan vara drabbade därför att:
    – de har inte fått information och vet inte vad de ska läsa
    – de har blivit bollade mellan 10-talet olika anställda innan de hamnar rätt och får information eller hjälp, om de ens hamnar ?rätt?
    – administrativ hantering av olika ärenden har tagit orimligt lång tid

    Ur administrativt perspektiv ser det ut så här:
    – vi har inte fått information och kan inte informera studenterna om vad de ska läsa
    – det finns inget organ som har det övergripande ansvaret dit vi kan hänvisa studenterna, när vi som kursgivande institution inte vet svaret
    – det finns inte tillräckligt med resurser för att hantera olika ärenden, ett tillgodoräknande kan t.ex. ta upp emot 6 månader innan studenten får besked om beslut

    Huvudproblemen är:
    – du måste våga sätta ner foten och hindra fler omorganisationer av lärarutbildningen! Särskilt när ersättningen per student inte kommer att öka. Kurserna hinner aldrig ?sätta? sig, varken till form eller till innehåll, utan det sker ständiga förändringar och korrigeringar, vilket är enormt kostsamt.

    – ett samordnande organ/institution för lärarutbildningarna måste inrättas snarast! Vi har 8 olika institutioner som ska samarbeta om lärarutbildningen men inget samordnande stöd. Ett konkret exempel är att en enskild administratör på en kursgivande institution plötsligt kan behöva administrera ärenden på programnivå, för att det inte finns någon som gör det. LUK, som skulle kunna fungera som ett samordnande organ, bereder enbart frågor till LUN.

    – administrativa resurser måste sättas in, så att beslut kan fattas i rimlig tid och följaktligen administreras på ett rättssäkert sätt! Nu sker en mängd ?brandkårs utryckningar? och beslut som måste tas i stort sett på stående fot, för att utbildningen ska kunna fortskrida.

    Lärarutbildningen innebär idag för – för många – studenter enbart frustration. Personal är överbelastad, både på den administrativa och undervisande sidan. Kunskap och kompetens om lärarutbildningens speciella behov saknas på ledande positioner. Se verkligheten eller riskera att lärarutbildning vid Stockholms universitet blir något man bara skrattar åt.

    Veronica Flodin

  2. NILLA RÖHR

    Hej! Jag läste kommentaren och visst är det så att personliga känslor i en mansdominerad värld kan få stryka på foten för ett mer rationellt handlande. Men skall man vara nöjd med att erbjudas utbildning utan substans och djup- utan något att ta med sig i bagaget-något som inte bara genererar faktiska resurser till Universitet? Jag tycker inte det. Själv hade jag motsatt problem.På min instituion gjorde de allt för att hjälpa (jag råkade ut för ett allvarligt missöde),undervisningen var förstklassig och jag har nu fantastiska kunskaper som jag inte kan använda mig av …Likheter finns förstår vad gäller den kognitiva basen av problematiken..Skall man segla en skuta som läcker och hoppas på bättre vind eller skall man backa,segla hem och ställa kursen åt ett annat håll? Det är tråkigt med resurser som inte tilldelas önskvärt-och man måste möta verkligheten men jag tycker rektor verkar mycket upplyst och handlingskraftig…Jag är utbildad administratör och statsvetare och jag ser också at man kanske kan lösa det på flera sätt. Man kan lägga in länkar frå de olika inst. till lärarutbildningens hemsida (om jag förstått det rätt) och göra en stödfunktion bemannad av personal från andra enheter eller en samordning av dessa eller extraresursperoner. Om det inte finns resurser till dyra tjänster måste man söka en mellanväg. Ta tekninken till hjälp. Även känslor kan ventileras….om ej med hårdvaran. !! /lycka till../N

  3. NILLA RÖHR

    Hej! Jag läste kommentaren och visst är det så att personliga känslor i en mansdominerad värld kan få stryka på foten för ett mer rationellt handlande. Men skall man vara nöjd med att erbjudas utbildning utan substans och djup- utan något att ta med sig i bagaget-något som inte bara genererar faktiska resurser till Universitet? Jag tycker inte det. Själv hade jag motsatt problem.På min instituion gjorde de allt för att hjälpa (jag råkade ut för ett allvarligt missöde),undervisningen var förstklassig och jag har nu fantastiska kunskaper som jag inte kan använda mig av …Likheter finns förstår vad gäller den kognitiva basen av problematiken..Skall man segla en skuta som läcker och hoppas på bättre vind eller skall man backa,segla hem och ställa kursen åt ett annat håll? Det är tråkigt med resurser som inte tilldelas önskvärt-och man måste möta verkligheten men jag tycker rektor verkar mycket upplyst och handlingskraftig…Jag är utbildad administratör och statsvetare och jag ser också at man kanske kan lösa det på flera sätt. Man kan lägga in länkar frå de olika inst. till lärarutbildningens hemsida (om jag förstått det rätt) och göra en stödfunktion bemannad av personal från andra enheter eller en samordning av dessa eller extraresursperoner. Om det inte finns resurser till dyra tjänster måste man söka en mellanväg. Ta tekninken till hjälp. Även känslor kan ventileras….om ej med hårdvaran. !! /lycka till../N

  4. Veronica Flodin

    Hej Nilla! I en blogg så försvinner ju layouten, så jag ser att mitt inlägg blir lite kompakt och svårläst. Men jag vill poängtera att jag inte har kommenterat innehållet på något sätt. Problemet på kursadministrativ nivå är studenter som säger rakt ut att de slutar vid SU pga av allt administrativt krångel när det gäller lärarutbildningen. Jag vill också vara tydlig med att de problem som jag ser, ligger på organisatorisk nivå, och löses inte med att ‘länka till varandras hemsidor’. Du hänvisar till ‘lärarutbildningens hemsida’. Och vem är det som sköter den? Jo LUK som inte har någon annan uppgift än att bereda ärenden för LUN… Det finns ingen organisatorisk nivå som gäller ‘lärarutbildningen’ som helhet. När det gäller teknik så använder vi den fullt ut och har snart ingen personlig kontakt längre med studenterna. Det har vi heller inte tid med, eftersom det tar för lång tid att prata med studenterna jämfört med att svara på ett e-mail. Men trots det, så möter vi ändå denna mängd av frustration. Det är också något att tänka på./Veronica

  5. Kåre Bremer

    Jag har tagit del av Veronica Flodins synpunkter och tagit upp dem med Lärarutbildningsnämndens ordförande. Vi måste naturligtvis arbeta på att lösa dessa problem, men inte genom att sätta stopp för en förnyelse av utbildningen.

Kommentera

