Institutionsbesök

Min besöksrunda på institutionerna inleddes idag med Centrum för tvåspråkighetsforskning, en av våra särskilt framstående forskningsmiljöer. Besöksrundan inleds med institutionerna/enheterna inom humanistisk fakultet. Jag har skickat ut ett antal frågor i förväg att fundera över. Alla är inte relevanta för alla institutioner men de fungerar som förslag till diskussion, som i övrigt läggs upp som institutionen önskar. Exempel på några frågor jag undrar över är följande. Vad gör institutionen för att åtgärda områden där uppföljningens nyckeltal visar på svaghet? Hur planerar institutionen för framtida rekrytering av nya lektorer och professorer? I vilken utsträckning vill institutionen respektive har institutionen erbjudits att medverka i lärarutbildningen? Hur planerar institutionen att i ljuset av översynsprojektets slutsatser effektivisera sin administration? Hur har redovisningsmodellen tillämpats och vilka svårigheter och möjligheter har den inneburit?

One thought on “Institutionsbesök

  1. Marika Lövström

    Hej Kåge,

    Under onsdagen, mitt under sista, obligatoriska, seminarium för höstterminen, var det registrering för aou3 på campus Konradsberg. Hundratals studenter skulle registrera sig mellan kl 13-16, givetvis hade fler än jag lektion och försökte vara där tidigt, vilket resulterade i 45 min köande för min del. Eftersom det blivit något fel i registrerandet av min ansökan (utan någons förskyllan, troligtvis dataproblematik) har jag varit vilkorat antagen på kursen. Eftersom gamla lärarutbildningen inte längre finns (trots att vi är många studenter som läser på den) och den nya är sjösatt, är det administrativa kaoset fullständigt på gamla lhs. Ingen vet vem som ska göra vad, och den stackare som ska göra det är så överhopad av oss förtvivlade/desperata (undertecknad är en av dem) studenter, pressade anställda och kollegor. Något måste göras på lärarutbildningen. Det måste till tydligare direktiv om ansvarsfördelning. Alla (verkligen alla) som jag har pratat med i min jakt på att bli antagen på kursen (alltså rätta till vad det nu som blivit fel) har varit mycket hjälpsamma, stressade och ovetande. Vi studenter hamnar i kläm, personalen går på knäna och ingenting blir gjort utan hjälteinsatser. Ditt ansvar som rektor är avgörande i detta, se till att gamla lhs (för jag som student är inte förbjuden att skriva lhs än så länge såsom personalen än) kan så smidigt som möjligt bli en del av su, för som det är nu är det kaos.

Kommentera

