Sydafrika

Jag befinner mig i Sydafrika och har idag träffat rektor för University of Cape Town. Vi har nu tecknat ett samarbetsavtal med studentutbyte som ger våra studenter en möjlighet att inom ramen för sin utbildning vid Stockholms universitet läsa en termin eller två vid University of Cape Town vilket får betecknas som Afrikas främsta universitet. Det har tagit ganska lång tid att förhandla fram detta avtal och jag är glad att det nu är i hamn. I morgon reser jag till Buenos Aires där jag innan jag återvänder hem ska hålla en föreläsning vid landets vetenskapsakademi. Jag har naturligtvis noterat att autonomipropositionen lagts fram idag, men jag får återkomma i morgon när jag hunnit läsa igenom propositionen.

Kommentera

