Kursklassificering

Jag läste idag Riksrevisionens granskning av hur lärosätena klassificerar sina kurser, vilket har betydelse för resurstilldelningen. Den kom för en dryg vecka sedan men jag fick den först idag i min hand. Riksrevisionen menar att olikheter i klassificering leder till olika förutsättningar för lärosätena, att regeringen bör se över systemet och att Högskoleverket bör granska klassificeringen noggrannare. Jag undrar hur stort problemet verkligen är. De flesta lärosäten når ändå sitt takbelopp och fördelar också om grundutbildningsresurser mellan olika områden delvis oberoende av klassificeringen. När det inom Stockholms universitet kommer propåer från institutioner och fakulteter om omklassificeringar, tittar vi också på hur andra lärosäten klassar liknande ämnen innan ett eventuellt rektorsbeslut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s