Informationsmöte på departementet

Utbildningsdepartementet med högskole- och forskningsminister Tobias Krantz samt statssekreterare Peter Honeth hade igår kallat rektorerna till ett möte för att informera om det fortsatta arbetet med kvalitet i grundutbildningen, autonomi, strategiska forskningsresurser mm. Jag hade själv inte möjlighet att delta då jag varit bortrest över påsk och återkom först igår kväll. Emellertid var prorektor Lena Gerholm närvarande och hon har berättat för mig om mötet. Vad jag förstår framkom inga direkta nyheter kring implementeringen av vad som föreslagits i förra månadens propositioner om kvalitetsutvärdering och ökad autonomi. Istället kan man nu märka att valrörelsen satt igång. Politikerna talar nu istället om vilka reformer man vill genomföra under nästa mandatperiod. Jag noterar med tillfredsställelse att såväl regering som opposition – se t ex debattartikel i SvD – i motsats till vad som sades under förra valrörelsen nu uppmärksammar att undervisningstiden i många ämnen är alltför sparsam, särskilt inom humaniora och samhällsvetenskap. Då behövs en höjd studentpeng, en viktig kvalitetshöjande åtgärd som vi sedan länge efterfrågat.

Kommentera

