Utbildningsutskottet om kvalitetsutvärdering

Riksdagens utbildningsutskott hade idag kallat till en hearing om regeringens aktuella proposition om kvalitetsutvärdering i grundutbildningen och Högskoleverkets förslag till kvalitetsutvärderingssystem. Inbjudna svarande var högskole- och forskningsministern, statssekreteraren, universitetskanslern, SULFs ordförande, SFS ordförande, rektorn för Malmö högskola som representant för SUHF (ordföranden kunde inte delta) samt Lunds universitets rektor och jag själv, vi båda sistnämnda i egenskap av universitetsrektorer. Diskussionen som pågick i över två timmar cirkulerade mycket kring skillnaderna mellan propositionen och Högskoleverkets förslag samt den bakomliggande processen fram till regeringens proposition. Min egen uppfattning är att frågan om koppling till resurstilldelningen är viktigare än enskilda detaljer i utvärderingssystemet men om jag ska säga något om de båda alternativen är jag skeptisk till att en bedömning av den skriftliga utformningen av lärandemålen (indikator 1a i HSVs system) ska ingå som komponent i kvalitetsutvärderingen och jag är också skeptisk till den starka fokuseringen på examensarbetenas kvalitet i propositionen. Kopplingen till resurstilldelningen gör att systemet får en starkt styrande effekt som man kan ifrågasätta och jag menar att en generell höjning av ersättningen per student har en betydligt starkare allmän kvalitetshöjande effekt än den ekonomiska styrning mot bättre utformning av lärandemålen eller mer välskrivna examensarbeten som blir följden av sådan indikatorrelaterad resurstilldelning. Jag gissar att propositionen tas av riksdagen, som propositioner brukar göra, men vilket system som i slutändan kommer att realiseras beror nog i hög utsträckning på vilken minister för högre utbildning vi har efter valet.

One thought on “Utbildningsutskottet om kvalitetsutvärdering

Kommentera

