Kvalitetsutvärdering av grundutbildningen

Mitt i sommarvärmen har regeringen 7 juli fattat beslut om ”Uppdrag om kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå”. Det handlar om uppdraget till Högskoleverket om ett nytt kvalitetsutvärderingssystem vilket tidigare beskrivits i en proposition som riksdagen antagit och som bekant orsakat mycket debatt och universitetskanslerns avgång. Uppdraget beskrivs på 8 sidor och kommer förmodligen att orsaka fortsatt debatt om alltför detaljerad styrning av Högskoleverket. Jag tycker dock att uppdraget lämnar ett tämligen stort handlingsutrymme för Högskoleverket att utforma utvärderingarna och det är bra. Jag är dock kritisk till den fortsatt mycket starka betoningen på de självständiga arbetenas kvalitet vilket ”i de flesta fall ska väga tyngst”. Om detta verkligen blir fallet får vi lägga om den högre utbildningen så att den blir mer lik forskarutbildningen där avhandlingens (dvs det självständiga arbetets) kvalitet är helt avgörande och där kursernas innehåll och utformning i praktiken har mycket liten betydelse för bedömningen av utbildningarna. Är det verkligen en önskad effekt? Som bekant anser jag också att extra resurstilldelning i grundutbildningen baserat på utvärderingsbetyget är mycket diskutabelt för att inte säga onödigt. Studenternas val, vilket säkert delvis kommer att styras av utvärderingsresultaten, är ett alldeles tillräckligt kvalitetsincitament.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s