Vallöften om högre utbildning

I fredags var Tobias Krantz från Alliansen och Mikael Damberg från de Rödgröna på vårt campus och talade om framtida politik för högre utbildning. Jag själv var inte på plats utan befann mig på mötet om SciLifeLab på Arlanda men TT har skrivit ett kort referat. Nu har jag läst de båda positionsdokumenten om högre utbildning från Alliansen och de Rödgröna. Läs och döm själva. Förslagen har lite olika profil men det ligger en tyngdpunkt på ökat stöd till grundutbildningen i humaniora och samhällsvetenskap, så sektorns upprepade påpekanden om hur nuvarande och föregående regering försummat detta område har gett resultat. Eller kommer förmodligen att ge resultat, kanske är bäst att säga. Det finns brasklappar så jag väntar till efter valet och den i oktober lagda budgetpropositionen innan jag ropar hurra.

Kommentera

