Jämställdhet

Delegationen för jämställdhet i högskolan hade idag sin slutkonferens. Delegationen kommer att presentera sitt slutbetänkande om någon månad, med en rad förslag till regeringen. Tillsammans med betänkandet kommer också rapporter som visar hur en mycket stor andel av de omfattande forskningsresurser som under senare år satsats av staten och olika finansiärer gått till manliga forskare och därigenom motverkat jämställdheten särskilt vid de stora universiteten. Jag deltog i en debatt om vad som kan göras och jag menar att vi bör fortsätta med aktiva åtgärder för att öka antalet kvinnliga professorer. Jämställdhet på professorsnivån är förutom en kvalitetsfråga också den bästa metoden att åtgärda andra problem förknippade med bristande jämställdhet vid lärosätena, som alltför få kvinnor på ledande positioner. Stockholms universitet har tidigare gjort flera insatser för att öka andelen kvinnor bland de nyutnämnda professorerna men statistiken visar att den åter sjunkit under år 2009 och jag har bett jämställdhetskommittén överväga förslag till nya åtgärder.

One thought on “Jämställdhet

  1. Henning

    Angående jämställdhet hos forskare.

    Jag ställer mig frågande till att vi på bästa sätt uppmuntrar kvinnor att forska genom att kvotera finansiella medel och på så sätt straffa manliga forskare som troligen gjort sig förtjänta av ekonomiskt stöd. Måste inte uppmuntrande till kvinnlig forskning ske betydligt längre ner i kedjan. Alltså: jag tror inte att det finns färre kvinnliga professorer för att forskningsmedel fördelas skevt – jag tror det finns för få kvinnliga professorer eftersom kvinnor inte har tradition av att/inte uppmuntras att gå vidare från studentliv till forskning över huvud taget.

    Kort sagt vill jag provocera genom att påstå att man istället för att kvotera finansiella medel ger pengarna till den människa som förtjänat dem och istället satsar specifikt på att höja det kvinnliga engagemanget i forskning postexamina…

Kommentera

