Kvalitetsutvärderingssystemet

Högskoleverket arbetar för fullt med utformningen av det nya kvalitetsutvärderingssystemet för grundutbildning. Jag och prorektor var igår tillsammans med kolleger från KI och KTH på ett informellt informationsmöte med universitetskanslern om det pågående arbetet. Knäckfrågan är fortfarande hur bedömarna genom att läsa examensarbeten – vilka enligt regeringens instruktion ska utgöra den största delen av bedömningsunderlaget – ska kunna avgöra i vilken utsträckning studenterna uppnått målen i högskolelagen: kunskap och förståelse inom området för utbildningen, förmåga till kritiskt tänkande, förmåga till problemlösning osv. Tanken är att HSV i samverkan med bedömargrupperna ska precisera kriterier för om dessa förmågor uppnåtts, kriterier som bedömarna sedan ska kontrollera genom läsning av examensarbetena. Det blir ingen lätt sak. Mellan 5 och 26 examensarbeten per lärosäte och examen ska läsas. Mer om det kommande arbetet, kommande informationsmöten och planen för de kommande granskningarna finns på HSVs hemsida. Svårigheterna är betydande, framförallt beroende på regeringens detaljerade instruktioner, men jag ser det som mycket positivt att HSV upprätthåller en tät dialog med lärosätena om det pågående arbetet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s