Knut & Alice Wallenbergs stiftelse

Jag har idag varit på det årliga sammanträdet med huvudmännen respektive styrelsen för Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. De så kallade huvudmännen består av 12 universitetsrektorer och företrädare för fem akademier. Stiftelsens verkställande ledamot Göran Sandberg berättar om det gångna året och om planerna inför framtiden. Därefter vidtar diskussion där upplägget är att huvudmännen kommenterar och styrelseledamöterna lyssnar. Vid dagens möte framkom att 130 ansökningar inkommit till utlysningen om projektbidrag 1 februari och att cirka 10% kommer att kunna beviljas. Det framkom också att det kommit många ansökningar där ”ett antal excellenta forskare gått ihop och bett om tilläggsfinansiering av sina pågående projekt” medan stiftelsen i större utsträckning önskat sig att ”ett antal excellenta forskare gått ihop och bett om finansiering av ett nytt projekt”. Vidare saknas i stort sett ansökningar i det ”intressanta gränslandet mellan å ena sidan naturvetenskap-teknik-medicin och å andra sidan humaniora-samhällsvetenskap”. Stiftelsen planerar som tidigare meddelats ett nytt program för yngre forskare (4-7 år efter disputation), Wallenberg Academy Fellows, där universiteten ska nominera kandidater och akademierna rangordna kandidaterna. Beslut kommer att fattas av styrelsen senare i vår, därpå förväntas universiteten och akademierna utarbeta detaljerade kriterier för nominering och rangordning.

One thought on “Knut & Alice Wallenbergs stiftelse

  1. gunilla röhr

    Hej! Kikade in på din blogg idag också. Jag är lite exalterad över mina framtida doktorsplaner men kommer inte vara jätteung när jag är klar. Jag tycker reflektionen är både rolig men framförallt den vetenskapliga aspekten är viktig.Dock tror jag inte att man bör hänga upp sig på ålder eller hur många år det gått sedan disputationen utan mera på intressekaraktären (som påpekats),innovationen och hur de sökande lagt fram sina forskarplaner. Det är ett strategiskt misstag att tro att det kommer senstionella nya upptäckter just efter en disputaion.Det är en pågående process hela tiden och framförallt en blandning av forskargrupper från olika discipliner (och kön/ålder) med seriösa avsikter tycker jag skulle premieras. Jag skall också kika på stipendier men tänker betala min utbildning själv och sats på att skriva böcker som ges ut genom institutet och kanske därigenom meritera mig till forskninganslag genom förtjänst och skicklighet.

Kommentera

