Studentutbyte

Antalet inresande och utresande studenter ökar visar en ny rapport från Högskoleverket och Statistiska Centralbyrån. Det är bra och jag önskar att det fortsätter att öka, åtminstone på Stockholms universitet. Vi har en förhållandevis låg andel in- och utresande studenter, och ett välutvecklat studentutbyte är bra för universitetet och för studenterna. Ett av syftena med den internationaliseringssatsning som vi just nu gör är att sprida ökad kännedom vid ett antal framstående utländska universitet om möjligheterna att studera vid Stockholms universitet. Ett hinder i sammanhanget är bristen på studentbostäder. Om jag fick önska mig något helt fritt vore det ett stort studentbostadshus som vi kunde förfoga över för att lösa bostadsfrågan för våra inresande studenter. Under alla omständigheter måste Stockholms stad och närliggande kommuner intensifiera ansträngningarna att bygga fler studentbostäder.

One thought on “Studentutbyte

  1. gunilla röhr

    Ja, jag tycker också att det vore en bra lösning att universitetet får lägenheter att förfoga över. Mina studier föll på just bostadsfrågan men nu har jag fått hyra en nybyggd studentbostad av lunds universitet visseligen bara på prov men de är fantastiska och därav mina studieresultat. Även universiteten bör göra sig ”obundna” och kanske själva äga eller förvalta bostäder till utlandsgäster och andra eftersom studentuthyrningsföretagen i första hand eftersträvar vinst medans universitetet vill ha ”positivt akademiskt utbyte” och frigöra resurser av olika slag samt bedriva interaktiv forskning över gränserna. Den konstruktiva moderna filosofin bör vara att universiteten tar över kanske genom ägarlägenheter för de högre utbytestudenterna och forskarna och ser till att det byggs fler hyresrätter som kan fördelas rättvist utan företagsintressen som styr efterfrågan och utbud.

Kommentera

