Antagningsregler

Högskoleverket konstaterar i en rapport att de nya antagningsreglerna till högskolan motverkar sitt syfte. Reglerna har tillkommit för att stävja alltför omfattande betygskomplettering och premiera elever som valt att studera matematik och språk. Det tycker jag är riktigt men nu visar det sig att förordningens regler blivit direkt kontraproduktiva. Alltför detaljerad reglering leder ofta till oväntade effekter. Jag hoppas att det inte blir liknande överraskningar med det detaljerade regelverket för t ex lärarutbildningen och systemet för utvärdering av högre utbildning. Högskoleverket rekommenderar nu att regeringen gör om antagningsreglerna i sin helhet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s