Kunskapstriangeln

Jag deltog idag i ett panelsamtal om Kunskapstriangeln arrangerat av SUHF och SNITTS. Kunskapstriangelns hörn utgörs av Utbildning, Forskning och Innovation. Det är många aktörer som nu lyfter innovation i ansträngningarna att påverka den kommande forskningspropositionen. Statssekreteraren Peter Honeth som också deltog påpekade att begreppet Kunskapstriangeln utvecklats inom EU i syfte att få ett antal andra länder, inte precis Sverige, att fokusera mer på vikten av dess tre delar för samhällsutvecklingen. Universitet och högskolor kan bäst bidra med hög kvalitet i utbildning och forskning, samt samverkan med andra aktörer om innovation. Det är inte meningen att lärosätena ska skära ned på utbildning och forskning för att styra över resurser till arbete med innovation. En annan aspekt på begreppet innovation är att det handlar så mycket mer än om utveckling av tekniska produkter, tjänsteinnovation till exempel. Här har HS-området mycket att bidra med.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s