Året som kommer

God fortsättning! Denna vecka är det fortfarande mycket lugnt i Bloms Hus men på måndag efter trettonhelgen drar verksamheten igång med morgonmöte med den nya universitetsledningen inklusive de båda nya vicerektorerna Anders Karlhede och Astrid Söderbergh Widding. Rektorskonseljen sammanträder första gången i Vaxholm lunch till lunch 6-7 februari. Under 2012 hoppas jag vi ska kunna utveckla samarbetet med KI och KTH ännu mer. Jag reser t ex tillsammans med rektorerna för KI och KTH till USA i april. I år genomför vi också de sista stegen i integrationen av lärarutbildningen då organisationen av de institutioner som arbetar med lärarutbildningen fullbordas samtidigt som vi helt lämnar Konradsberg. Debatten om högskolornas ställning i Sverige lär fortsätta och mot slutet av året kommer nästa forskningsproposition. Rektorsrekryteringen vid vårt universitet kommer naturligtvis tilldra sig intresse. En rekryteringskommitté med universitetsstyrelsens ordförande Sten Heckscher i spetsen ska snart påbörja sitt arbete. Den 1 februari 2013 går mitt nioåriga förordnande som rektor ut, vilket jag inte ser fram emot, men jag har lyckligtvis ett helt år kvar.

One thought on “Året som kommer

  1. eva minten

    Att du ska sluta på sikt tycker jag som bloggläsare är synd. Din blogg är den enda jag följer kontinuerligt eftersom den ger snabb insyn i centrala områden och goda uppdateringar samt håller en korrekt ton. Det gillar jag! Inget privat bludder. Jag arbetar med forskningsfrågor på skolområdet och då behöver jag just din typ av omvärldsbevakning på högskoleområdet.

Kommentera

