Akademisk rörlighet

Högskoleverket har presenterat en analys över den akademiska rörligheten mellan svenska lärosäten. Totalt var det bland anställda professorer, lektorer och adjunkter 17 procent som inom Sverige bytt lärosäte sedan 2001. Högskolverket tar inte ställning till om denna siffra är hög eller låg, bra eller dålig. Jag uppfattar siffran och därmed rörligheten som låg i ett internationellt perspektiv, och jag tror att det vore bra om den var åtminstone något högre. Analysen omfattar dock inte all rörlighet, vilket påpekas i rapporten. Många av våra professurer besätts faktiskt av sökande från utländska lärosäten, vilket jag uppfattar som mycket positivt, och den totala rörligheten är nog inte så låg som man vid ett första påseende kan misstänka. Jag skulle vilja se ännu fler professorer rekryterade från utlandet, men jag tror det kräver att vi måste arbeta mer med att ordna arbete för den tilltänkta professorns medföljande, skola för barnen och bostad för familjen. Vi har numera också möjlighet till kallelse till professur, vilket Stockholms universitet ännu inte utnyttjat.

Kommentera

