Almedalen

Jag befinner mig i Almedalen. Igår lyssnade jag bl a på ett mycket bra seminarium om humanioras ställning arrangerat av DIK-förbundet. Jag instämmer i att samhällsvinsterna med ökad satsning på humaniora-samhällsvetenskap är för litet uppmärksammade och behöver lyftas fram inför forskningspropositionen. Idag deltar jag i två seminarier, SULFs seminarium om den välkända och nu av SULF väldokumenterade urholkningen av grundutbildningsanslaget (rapporteras i flera tidningar idag) samt Stockholms universitets seminarium om olika varianter av inhemsk ranking av svenska universitet och högskolor. Oavsett bakgrunden till att högre utbildning idag har alldeles för lite resurser, dvs för låg ersättning per student, enligt Ann Fritzells SULF-utredning huvudsakligen beroende på den bristande pris- och löneomräkningen, så menar jag politikerna nu måste uppmärksamma och åtgärda denna situation, särskilt mot bakgrunden att finansieringen av svensk högre utbildning är svag i en internationell jämförelse. Vårt seminarium om ranking-fenomenet ska jag bara inleda men det finns två kloka universitetsrektorer som ställt upp i panelen, Pam Fredman från Göteborgs universitet och Eva Åkesson från Uppsala universitet. Två organisationer som ägnar sig åt ranking får också komma till tals, Fokus och U-rank. Jag är skeptisk till dessa rankinglistor och hur de sätts ihop, och jag tror inte studenterna får någon bra vägledning av dem.

Kommentera

