Effektiv högskoleutbildning

Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, som hör till finansdepartementet, presenterar idag en rapport om effektivitet i svensk högskoleutbildning. Rapporten har naturligt nog ett ekonomiskt perspektiv med fokus på arbetsmarknaden, och inte riktigt det breda perspektiv på den allmänt kunskapsuppbyggande roll som universitet och högskolor har. Ändå, jag tycker det är en tänkvärd rapport och betydligt mer läsvärd än det som Svenskt Näringsliv presenterade i fredags. Rapporten konstaterar bland annat att många studenter inte ägnar heltid åt sina studier och pekar på några uppenbara orsaker som den bristande ersättningen per student med lågt antal undervisningstimmar och lågt ställda krav som följd. Att omfördela resurser mellan utbildningarna är ingen lösning, det finns knappast några överfinansierade utbildningar att ta av. En annan starkt bidragande orsak till den långsamma studietakten är att studiemedlen är otillräckliga för att överleva, studenterna är helt enkelt tvungna att arbeta parallellt med studierna om man inte kan förlita sig på stöd från t ex föräldrar. Det är inte otänkbart att det vore en ren samhällsekonomisk vinst att höja studenternas studiemedel och lärosätenas ersättning per student för att därigenom snabbare få ut studenterna i arbetslivet. Något för finansdepartementet att räkna på? Många av förslagen i rapporten arbetas det redan i hög grad med på lärosätena, det gäller t ex praktikplatser och arbetsmarknadsinformation. Jag har bett våra båda områdesnämnder att kommentera rapporten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s