Året som kommer

Jag har en månad kvar på mina nio år som rektor och även denna månads kalender är som vanligt i det närmaste fulltecknad med möten av olika slag ända fram till och med sista dagen 31 januari. Därefter blir jag professor vid Stockholms universitet och kommer att sitta på Spökslottet och ägna mig åt en del författande inom botanik mm samt några uppdrag som jag åtagit mig bland annat från SUHF, Vetenskapsrådet och Wallenbergsstiftelserna. För universitet och högskolor fortsätter turerna kring Högskoleverkets kvalitetsutvärderingssystem, HSV ska nu ta ställning till om examensrätterna ska dras in eller förlängas för de utbildningar som förra året bedömdes ha bristande kvalitet. Vidare får vi se om regeringen äntligen kommer med sitt förslag om att de lärosäten som vill ska få ansöka om att omvandlas till stiftelser. De flesta lärosäten ska också byta allmänrepresentanter i sina styrelser från 1 maj. Nomineringar ska tas fram av landshövdingen och ytterligare en med lärosätet förtrogen person, och för Stockholms universitet har regeringen beslutat att jag ska vara den personen. Och så får Stockholms universitet ny rektor från 1 februari. Det blir spännande. Lycka till Astrid!

Kommentera

